معنای عترت در حدیث ثقلین، استاد سید علی اکبر حسینی

معناي عترت در حديث متواترثقلين

(سخنان حضرت حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد علي اكبر حسيني جلسه دوم آموزش مربيان تابستان 1391 )

امام صادق (ع) نقل مي كنند شخصي خدمت امام علي (ع) رسيد و از معناي عترت در حديث متواترثقلين سئوال كرد . حضرت امير در پاسخ فرمودند : من و حسن و حسين و امامان نه گانه از فرزندان حسين عترت هستيم نهمين آنها مهدي آنهاست و كسي است كه قيام مي كند نه اينها از كتاب خدا جدا مي شوند و نه كتاب خدا از اين ها جدا مي شود تا اينكه بر پيغمبر خدا كنار حوض كوثر وارد شوند .

در كتاب شريف نجم الثاقب آيت الله صافي گلپايگاني احاديث فراواني همچون حديث بالا در مورد حضرت مهدي (عج) ذكر شده است . يكي از اصحاب رسول خدا از ايشان سئوال كرد امامي كه غائب است چگونه به مردم سود مي رساند حضرت فرمودند همانند خورشيدي كه پشت ابر است .

يكي از وظايف مهم ما در عصر غيبت كسب شناخت و معرفت نسبت به حضرت مهدي (عج) است هر چقدر اين شناخت بيبشتر بشود صبوري و استقامت ما دراين مسير بيشتر مي شود

امام صادق (ع) مي فرمايند : آن كساني كه در زمان غيبت بر ولايت ما صبر داشته باشند خداوند اجر هزار شهيد بدر و احد را به آنها     مي دهد . در حديث است كه افضل الاعمال انتظار الفرج ،‌با فضيلت ترين عبادت ها انتظار گشايش و فرج است اين حديث تنها فرج و ظهور مقدس حضرت ولي عصر (عج) را شامل نمي شود بلكه هرگونه انتظار گشايش اميد نسبت به لطف خدا را شامل مي شود .

حضرت امام (ره) با اشاره به آيه و من يتق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه من حيث لايحتسب خطاب به دولت موقت فرمودند اسلام در بن بست نمي ماند و خدا راه گذر را مي گشايد .

در ادامه ي مباحث جلسه ي قبل به حديثي درباره ي عقل توجه كنيم خدا بر مردم دو حجت دارد  ظاهري و باطني كه حجت باطني عقل انسان است يعني اگر انسان كارهايش را بر اساس عقل سامان بدهد پيش خداوند حجت دارد . البته اين حجت باطني است كه وسيله ي تشخيص حجت ظاهري مي شود لذا عقل نعمت بسيار ارزشمند ي است كه اگر خداوند به انسان عطا نمي كرد چه بسا انسان از بسياري از حيوانات پست تر مي بود .

الانسان لبه ملاك انسانيت عقل آدمي است در قرآن كريم 300 مورد دعوت به عقل ورزي وجود دارد بارها كساني كه از اين سرمايه الهي استفاده نمي كنند مورد سرزنش قرآن قرار گرفته اند . قرآن كريم از مثل براي درك بهتر ما استفاده زيادي كرده است .

قرآن كريم مي فرمايد ولقد يسرنا القرآن للذكر و هل من مذكر؛ رآن را براي تذكر و يادآوري آسان كرديم آيا تذكر دهنده اي هست ؟

يكي از مثل هاي قرآن در سوره ي جمعه است  خداوند عده اي از يهوديان را كه مقررات به آنها نازل شد ولي آن را به كار نبردند به حيواني تشبيه مي كند كه نزد انسانها به نابخرد ي و كم هوشي معروف است (( نه محقق بود نه دانشمند )) چهار پايي بر او كتابي چند .

از اين آيه دريافت مي شود كه عدم عمل به آيات قرآن به نوعي تكذيب اين آيات است و در حقيقت به خدا و خودمان ستم كرده ايم مخاطب اين آيه تنها يهوديان نيستند و مانند ساير آيات همه ي ما را در بر مي گيرد .

يا ايها الذين امنوا لم تقولون ما لاتفعلون كبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لاتفعلون .

اي كساني كه ايمان آورده ايد چرا آنچه انجام نمي دهيد به زبان مي آوريد اين كار نزد خدا بسيار زشت و نا پسند است بر هر ميزاني كه عقل و فهم انسان را ياري كرده انسان بايد خداوند را ياري كند در انتهاي اين سوره ( سوره صف ) مي خوانيم يا ايها الذين امنوا كونوالافصا رالله كما قال عيسي بن مريم

با عمل كردن به دستورات ، خدا را ياري كردند و خداوند  هم آنها را ياري كرد و بر دشمنان پيروز شدند .