مؤثرترین روش آموزش نماز برای دبستانی ها، استاد بهشتی

حجت الاسلام والمسلمین سیّد جواد بهشتی  در پاسخ به این سؤال که مؤثرترین روش آموزش نماز برای دانش آموزان دبستانی چیست ؟ گفتند : تقریباً ده سال پیش یکی از کتاب های حضرت امام خمینی (ره) آموخته ام ایشان فرموده بود یکی از مؤثرترین روش ها برای دعوت به نماز ، پرورش ریشه های فطری و احساسات مذهبی بچّه هاست .

به دنبال این جمله ، من پژوهشی را انجام داده ام ده ریشه فطری برای نماز در وجود ما آدم ها هست که زمان پرورش بعضی از آنها در دوران ابتدایی است . یکی از آنها احساس سپاسگزاری است .

بعد گفتم برای شکوفایی این احساس که بیشتر هم در دوران ابتدایی جا دارد ، چه کاری باید بکنیم ، به این نتیجه رسیدم که شمارش نعمت های خدا می تواند به ما در پرورش این احساس کمک کند . یعنی بچه ها کسی که به آنها لطف می کند را خیلی دوست اش دارند ، ما با شمارش نعمت های خدا ، البته نعمت های دسته بندی شده ، متناسب با فهم ایشان در قالب شعر و نمایش ، این احساس را برای دین بچه ها شکوفا کنیم که احساس می کنند خدایی هست که آنها را خیلی دوست دارد ، بنابراین باید در مقابل او کاری را انجام دهند ؛ یک کاری که خدا دوست دارد نوعی تشکر با یک زبانی در جایی به یک شکلی که خدا دوست دارد ؛ و آن مربی قاعدتاً این جا به او می گوید : آن نماز است .

اگر ما بتوانیم نعمت های خدا را با یک زبانی که بچه ها بفهمند بگوییم و بیان کنیم گام اول  را برای نمازخوان نمودن بچه ها برداشته ایم .

نمازخوان هایی که وقتی به راهنمایی می رسند کاهش پیدا نکرده و تا رسیدن به دبیرستان ، سست نشوند . فکر می کنم یک زیر ساختِ محکمی است .

پس روش پیشنهادی من پرورش ریشه های فطری نماز است که گام نخست آن تقویت احساس سپاسگزاری در بچه هاست .

بعد از آن (( احساس ستایشگری )) است . یک احساس در نهاد ما آدم هاست که وقتی زیبایی را می بینیم ، می ستاییم . نقش زیبا ، طرح زیبا ، نطق زیبا ، بنای زیبا و شعر زیبا را می پسندیم و در مقابل آن به شعف می آییم و آن را می ستاییم .

باید در مدرسه ها ، زیبایی های خدا را که کم هم نیستند ، به بچه ها نشان دهیم . مثلاً بچه ها را به موزه های حیوانات ببریم وقتی دارند پروانه ها را می بینند به شکلی زمینه سازی کنیم که این پروانه ها سازنده ای دارد که آن سازنده اش خداست و من که دارم این زیبایی را می بینم ، باید آن آفریننده ی زیبایی را بستایم چه جور بستایم ؟ آنگونه که خوشایندِ او باشد . او می گوید : (( من اینگونه دوست دارم ، با دلی پاک ، با لباسی پاک ، در وقتی که من می گویم این کلمات را بگو )).

از مسیر پرورش احساسات فطری وارد آموزش نماز بشویم ، بچه ها به نمازهایی گره می خورند که خیلی دیر از دست می دهند .