چگونه دانش آموزان را بشناسیم؟ دکتر مهدی نکوئی

راهكارهاي شناخت دانش آموز

( آقاي دكتر نكويي جلسه همكاران تابستان 90)

براي رسيدن به اهداف آموزشي و تربيتي در مدرسه چه بايد كرد ؟

آقاي دكتر نكويي در پاسخ به اين سئوال گفتيد بايد با دانش آموزان ارتباط خوبي برقرار كنيم اگر بخواهيم در ارتباط با دانش آموز موفق باشيم اصل اول شناخت دانش آموزان و اولياء آنهاست فعاليت هاي تابستاني فرصت خوبي است براي شناخت دانش آموزان :

يكي از راههاي شناخت ، تهيه پرسش نامه بر اساس اهداف مدرسه است . در تهيه پرسش نامه هم بايد به نكاتي توجه داشته باشيم . پرسش نامه بايد كوتاه و مختصر باشد و ترجيحاً كوتاه جواب و چهار گزينه اي باشد براي اينكه شناخت بهتري از دانش آموز به دست آوريم پيشنهاد مي شود براي شناسايي تناقضات از پرسش نامه تطبيقي استفاده يعني اينكه دانش آموز و اولياء او همزمان به تعدادي سئوال در محيط هاي جداگانه پاسخ دهند تا با مطابقت جواب ها به صحبت آنها پي ببريم البته بهتر است پاسخ پرسش نامه اولياء به وسيله مصاحبه كننده نوشته شود تا اولياء احساس احترام و ارزش گذاري را درك كنند .

يكي ديگر از از راههاي شناخت مصاحبه است . مصاحبه هاي بدون پيش نويس سئوالات بي ارزشي هستند حتماً اطلاعاتي كه قصد داريد از يك مصاحبه به دست آوريد قبلاً روي كاغذ بياوريد ضمناً انتخاب فرد مصاحبه كننده از اهميت بالايي برخوردار است متنانت ، وقار ، وجاهت سني ، جايگاه علمي و سمت فرد مصاحبه كننده بايد مورد توجه باشد راه ديگر شناخت مشاهده است .

وظيفه شناخت تنها متوجه مشاور پايه نيست در زنگ هاي تفريح بين بچه ها حضور داشته باشيد هم بشنويد و هم ببينيد تمامي اعضا كادر مدرسه مي توانند چشم و گوش مشاور باشند ومطالب را به او انتقال دهند حتماً مسئول انتشارات ومسئول كتابخانه هم مي تواند با بچه ها ارتباط داشته باشد به شرطي كه اخلالي در كار افراد ايجاد نشود و اطلاعات را به مشاور گزارش دهند .

در بين دبيران دبيري است كه ليدر و پيشروهاي مدرسه بين دبيران است از طرفي خيلي از بچه ها نيز به او علاقه مند هستند و حرف شنوي بالايي از او دارند اگر در نماز جماعت شركت كند نماز جماعت مدرسه پر تعداد خواهد بود تعدادي از دانش آموزان نيز هستند كه رهبري جمعي را در تصميم گيري ها بر عهده دارند شناخت اين دانش آموزان كمك به پيشبر اهداف شما مي كند .