هوشمندسازی مدارس، دکتر مهدی نکوئی

هوشمند سازي مدارس (جلسه دوم آقاي دكتر نكويي تابستان 91 )

چرا بايد هوشمند سازي را در مدارس ايجاد كنيم ؟ با توجه به سند چشم انداز ، تربيت فراگيرندگاني كه دانايي و توانايي حضور و ظهور در جامعه ي دانش بنيان را با هويت ايراني – اسلامي داشته باشند در حال حاضر ، دانش آموزاني داريم كه محفوظاتي دارند ولي عملاً مهارتي ندارند و كارايي ندارد لذا هم در عرصه ي علمي و هم در عرصه ي پرورشي دانايي هاي دانش آموزان ما تبديل به توانمندي نشده است به همين دليل سند چشم انداز تدوين شده است و هفت سامانه در نظر گرفته شده است .

اين هفت سامانه را بايد بشناسيم و مدارس بايد برنامه هاي خودشان را با توجه به اين هفت سامانه تنظيم كنند .

  • سامانه يادگيري : بچه ها در مدرسه ما چگونه ياد مي گيرند؟
  • ياددهي : معلمان ما درس را چگونه ياد مي دهند ؟
  • برنامه درسي ما چگونه است ؟
  • كلاس درس و مبلمان فضاي آموزشي ؟
  • ارزشيابي چگونه است ؟
  • فن آوري مدرسه چگونه است ؟
  • آموزش معلمان چگونه است ؟ كه متاسفانه آموزش معلمان در مدارس جدي گرفته نشده است و اگر در بعضي از مدارس انجام مي شود يك سري مطالب تكراري ومقررات گفته مي شود به همين دليل بسياري از معلمان و دبيران در اينگونه جلسات شركت نمي كنند لذا جلسات آموزش معلمان جاذبه ندارد و بايد معلمان را با ترفندهاي مختلف معلمان را به جلسات آموزش بياوريم .

بخصوص دبيران مجرب در دروس اختصاصي كه تجاربي دارند جهت شركت در كلاسهاي آموزش معلمان مقاومت بيشتري از خودشان نشان مي دهند  ما با توجه به سند چشم انداز و با توجه به اين كه دنيايي كه در آن زندگي مي كنيم به سمت هوشمند سازي حركت كرده است ما هم مجبوريم به اين سمت حركت كنيم .

هوشمند سازي چيست ؟

  • سيستم جامع هوشمند سازي كه داراي 12 نرم افزار است پيشرفته ترين سايت مدرسه كه خيلي قوي است مربوط به شركت رايان مدرسه است كه كل سيستم جامع را دارا مي باشد .

پنج كشوري كه در هوشمند سازي خيلي خوب كار كردند : مالزي – مصر – آمريكا – استراليا – احتمالا چين

دوازده نرم افزار عبارتند از :

  • آموزش
  • پژوهش
  • كارنامه
  • اطلاع رساني
  • بخش نظارتي
  • بخش آزمايشگاه ، مدرسه احسان قوي ترين آزمايشگاه فيزيك و شيمي را دارد . 200 آزمايش فيزيك و شيمي و رياضي را روي سايت دارد .
  • كتابخانه الكترونيكي وقتي دانش آموزي كتابي را مطالعه مي كند شما متوجه مي شويد كه اين دانش آموز از اين كتاب استفاده كرده است يا نه ؟ اين يكي از مزاياي هوشمند سازي است سابقاٌ دانش آموزي از كتابخانه مدرسه ، كتابي را امانت مي گرفته ولي اينكه دانش آموز اين كتاب را مطالعه كرده است يا نه معلوم نبود امروزه دانشجويان كه در دانشكده هاي مجازي مشغول تحصيل هستند هر چند وقت يكبار بايد با اساتيد آن دانشگاه به گونه اي ارتباط داشته باشند . قوي ترين دانشگاه مجازي دانشگاه علوم حديث شهر ري است كه در ساعت هاي خاصي استاد آنلاين مي شود و بچه ها بايد در آن ساعت خاص با استاد ارتباط داشته باشند از طريق اينترنت درس را بگيرد و آزمون اش را بدهد اگر ارتباط نداشته باشد حتي غيبت محسوب مي شود .

لذا كتابخانه مدرسه را از حالت سنتي خارج كنيد .

  • ثبت نام اينترنتي
  • امور پرسنلي
  • امور انضباطي
  • آزمون online برگزار مي شود و بلافاصله هم اعلام نتايج مي شود و تحليل هم مي شود كه مثلاً چند درصد دانش آموزان به سئوالات پاسخ دادند ، چند درصد پاسخ ندادند يا اينكه مثلاً در صد بالايي از بچه ها سئوال 5 را پاسخ ندادند امروز در جوامعي كه آموزش به عهده بخش خصوص است سنجش توسط دولت انجام مي شود بخصوص آزمونهاي پاياني كه مطمئن شود مدارس بخش خصوصي درست كار مي كنند يا خير ؟ امتحان پاياني را دولت برگزار مي كند دست مدارس را باز مي گذارند در زمينه ي تدريس ولي آزمون توسط دولت انجام مي گيرد و استدلالشان هم اين است كه اين نسلي  را كه به دست شما سپردم آيا مفاهيم را يادگرفته است يا نه ؟ آيا روش و شيوه تدريس شما پاسخگو بوده است يا نه ؟
  • ارسال پيامك : مثلاً مدارسي كه اين نرم افزار را دارند وقتي دانش آموز وارد مدرسه مي شود بلافاصله براي اولياء پيامك مي فرستند كه دانش آموز شما ساعت مثلاً 7:40 وارد مدرسه شده
  • محتواي الكترونيك : به سيستم جامع مغز هوشمند سازي مي گويند و به محتواي الكترونيك را به خون تشبيه كردند كه بايد در بين اعضا جاري باشد و مديريت بكند .

الف ) تكليف در منزل بصورت cd كه در منزل انجام دهند و تحويل بدهند .

ب) توليد محتوا ، كه بين دبيران بايد اجرا شود و توليد محتوا بكنند

بيشترين كاري كه در اين زمينه شده است اسكن كتاب هاي درسي است بخصوص در مقطع دبستان كارهاي بسيار قوي انجام شده است ولي در راهنمايي و دبيرستان هنوز كار جدي انجام نشده است .

شركت مرات : در بخش توليد محتوا خيلي خوب كار كرده است مدرسه سبحان در اين زمينه خيلي موفق عمل كرده است

  • اتومالسيون مدرسه : اتوماسيون مالي مدرسه ، يا مثلاً زدن زنگ كلاس در مدرسه ، زنگ اذان ، دعوت بچه ها به نماز يك نمونه كوچك هوشمند سازي است كه به هنگام انجام مي شود اگر ناظم مدرسه سرگرم باشد خللي در كار مدرسه پيش نمي آيد .
  • زير ساخت شبكه و سخت افزار :

در سخت افزار و زير ساخت شبكه حدود پانصد شركت فعاليت جدي دارند بايد از يك مشاوره با تجربه دراين مورد استفاده شود كه قطعات قابل استفاده خريداري شود سخت افزارهاي سيستم بايد كاملاً با هم هماهنگ باشد تا مشكل پيش نيايد لذا دراين زمينه با دقت كافي و لازم اعمال شود

  • آموزش نيروي انساني : توليد محتوا  و چگونه بچه ها  را به كار بگيريم

الف ) استفاده از دوربين در مدرسه و در كلاس بچه ها بدانند كه در مدرسه دوربين وجود دارد خيلي كارها را انجام نمي دهند و اگر كلاس داراي دوربين باشد مي توان تدريس دبير را ضبط بكنيد و اگر دانش آموز در كلاس حضور نداشت مي تواند آن درس را از سيستم هوشمند مدرسه بگيرد و استفاده كند . بعضي از مهد هاي كودك از اين سيستم استفاده مي كنند والدين در محل كارشان مي توانند از طريق سيستم هوشمند سازي فرزندشان را در مهد كودك تحت كنترل داشته باشند و از وضعيت اش با خبر باشند و همينطور دبير هم مي تواند برنامه ضبط شده اش را  از سيستم بگيرد و احياناً اگر مشكلاتي در روش تدريس داشت را برطرف كند و نقاط قوت را تقويت كند .

در سامانه يادگيري مي خواهيم از گوش دادن به سخنراني ها و خواندن كتاب هاي درسي به ساختن دانش از طريق كاوش تجربه معلمان كتابهاي درسي و منابع ديگرهدف اين است كه بچه ها خودشان فعالانه كار بكنند به جاي گوش دادن به درس به جاي حفظ محتوا چگونه درس را به كار بگيرند و چگونه اطلاعات به دست آمده را با هم تركيب بكنند .

در سامانه يادگيري به جاي به دست آوردن اطلاعات تنها از طريق معلمان و كتاب درسي چگونگي انجام كاوش و اكتشاف تحقيق و بررسي ياد مي گيرند كار مشترك و گروهي را ياد مي گيرند و بررسي منتقدانه ياد مي گيرند به همين علت معلمان جديد بايد افراد بسيار توانمندي باشند كه تحمل وسعه صدر بالايي داشته باشند و با بچه ها تعامل داشته باشند ممكن است بچه ها چيزي را كشف كنند كه با كل آموخته هاي 30 سال گذشته دبير ربطي نداشته باشد مسئله را از راهي حل بكنند كه معلم تا حالا اين را نديده باشد .

در هوشمند سازي معلم چيزي را ياد نمي دهد بلكه راهنما و مشاور و رهبر را دارد در آموزش و پرورش آينده فردي به معلم نداريم بلكه ليدر دارد كلاس داراي رهبر است به جاي ارائه حقايق دانش آموزان را تشويق مي كند براي كشف حقايق . اين مفهوم يعني گذر از ياددهي به يادگيري معلم نبايد در كلاس چيزي را ياد بدهد بايد با بچه ها يادبگيرد اين مطلب بايد در كلاس اتفاق بيفتد كه در هوشمند سازي اين موضوع ياددهي به يادگيري بهتر اتفاق مي افتد .

شغل اطلاع رساني صرف توسط معلمان به يك حرفه ي پرشگري براي ترغيب دانش آموزان به درس خواندن جستجوي اطلاعات يادگيري روش و پردازش و فن آوري اطلاعات تبديل مي شود .

در سامانه برنامه هاي درسي كه به تسلط دانش آموزان بر مهارت ها و مفاهيم به صورت رشته ها درسي منفك مثل فيزيك جدا ، شيمي جدا ،      فصول برنامه درس بر اساس تجارب يادگيري دانش آموزان تنظيم شده ممكن است چندين رشته درسي را در بر بگيرد يكي از فورمت هاي هوشمند سازي كلاس گردشي است يعني يك كلاس مختص زبان است يك كلاس مختص  شيمي است و بچه ها هر وقت فيزيك دارند وارد كلاس فيزيك مي شوند چون فضاي كلاس كاملاً مخصوص فيزيك بود از وسايلي كه در كلاس بود تا حتي ديوار و هم آثاري از فيزيك بود و بر اساس فيزيك بود لذا كلاس واحد وجود ندارد البته لازمه اش اين است كه مدرسه فضاي كافي براي اين كار را داشته باشد